top of page
Search

Psykologia kaikessa

Kävin juuri mutkan juontokeikalla Turussa tehden n. 1300km reissun autolla hyvin lyhen ajan sisään. Muutamia poimintoja ajatuksistani matkan varrelta:


- Jos ajat vakionopeudensäätimellä vaikka 105km/h reaalinopeudella 100km/h rajoitusalueella, tulee melko monet perävalot vastaan. Usein nämä hitaammin ajaneet autot kuitenkin kiihdyttävät vauhtiaan hieman mitä lähemmäksi heitä pääset ja hieman enemmän kun lähdet heitä ohittamaan. Jonneilla kyse voi olla itsetuntokysymyksestä, muilla alitajunnasta. Väitän, että ei ihminen kiusallaan kiihdytä toisen ajoa hankaloittaakseen, vaan alitajunta sanoo tämän ajavan liian hiljaa ja käskee nostamaan nopeutta. Sitten kun olet ohituksesi tehnyt, palaa tämä ohitettukin takaisin normaalinopeuteensa.


- Sama kuin yllä, mutta nyt onkin tulossa ohituskaista. Se letkaa vetänyt ja 70km/h-110km/h 1o0km/h rajoitusalueella sahaava autoilija kiihdyttääkin ohituskaistalla vauhtiaan vähintään 110km/h. Koko muu letka joutuu ylittämään sallitun nopeusrajoituksen aika huolella päästäkseen tästä ohi. Tässäkin voi olla kyse psykologiasta. Ihmiselle tulee turvallinen olo, kun tilaa on niin paljon ympärillä, että sitä uskaltaa vähän painaa kaasuakin. Meille muille tämä näyttäytyy puhtaana kiusantekona.


- Ajan kesäautollani Ladalla 85km/h reaalinopeutta 80km/h rajoitusalueella. Kaikki kynnelle kykenevät pyrkivät ohi. Sitten jään heidän taakseen köröttelemään n. 75km/h-80km/h vauhtia. Ymmärrän sen pointin, että pitää päästä ohi, jotta omat tulevat ohitukset ovat helpompia. Ladalla kun ei liikoja ohitella. Mutta en sitä, että siihen pitää jäädä jarruttelemaan. Psykologiaa. Ladan ohi on päästävä koska se on Lada.


- Väijyn ohituspaikkaa siirtyen edessäolevaan autoon nähden mahdollisimman lähelle keskiviivaa, jotta näkisin eteeni paremmin. Useampi kuin joka toinen edessäolija siirtyy ajamaan keskiviivan tuntumaan. Kiusantekoa? Tokko. Ehkä ennemminkin laumasielun johdattamaa ajatusta siitä, että täälläkö meidän nyt pitäisikin ajaa. Alitajunta taas syypäänä.


- Jyväskylän pohjoispuolella kukaan ei kiilannut tällä matkalla sivutieltä eteen. Jyväskylän eteläpuolella töötti oli tästä johtuen jarrujen kanssa pohjassa n. 5-7 kertaa. Mistä lie kert0o, en osaa sanoa.


Päätän liikenneraporttini täältä tähän ja valmistaudun ensi viikon Oulu-Kauhajoki-Oulu reissun n. 1000 kilometriin.





100 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page